Via deze toegankelijkheidscampagne willen we zaakvoerders van winkels bewust maken van het belang van een toegankelijke zaak.
Toegankelijkheid is een sleutelwoord voor elke klantvriendelijke zaak. Daarom lanceert Vrienden der Blinden in samenwerking met Symfoon, de toegankelijkheidscampagne “Ongezien welkom”. Deze campagne richt zich specifiek op kmo’s en kleine zelfstandigen en roept op om hun zaak gastvrijer te maken voor mensen met een visuele beperking. Een bezoek aan de winkel is voor blinde of slechtziende personen niet vanzelfsprekend. Nochtans kunnen kleine aanpassingen een groot verschil maken om iemands winkelervaring aanzienlijk te verbeteren.
- Eerst en vooral biedt een fijne dienstverlening in de winkel een mooie bijdrage aan toegankelijkheid. Spreek de persoon rechtstreeks aan en vraag of en hoe u kan helpen vooraleer u eventueel iets ongevraagd onderneemt. Als de persoon begeleid wil worden, kunt u één stap schuin voor hem wandelen, zodat hij voelt welke richting u uit gaat. Vraag de persoon dan eerst als hij jouw schouder of arm wil vastnemen. Beschrijf de omgeving en vertel de persoon tijdens het lopen over veranderingen in het vloeroppervlak. Informeer de persoon over eventuele obstakels in de buurt. Bied eveneens belangrijke informatie aan, bijvoorbeeld verbaal of voelbaar. Voordat u weggaat, is het belangrijk dat u dit eerst vertelt aan de persoon. Op die manier draagt u bij aan een winkelervaring waarin iedereen zich welkom voelt!
- Een tweede significant weetje is dat blindengeleidehonden altijd welkom zijn in een handelszaak, zelfs op plaatsen waar huisdieren normaal niet welkom zijn. Een blindengeleidehond helpt mensen met een visuele beperking om hen overal naar toe te brengen op elk gewenst moment en zonder hulp van anderen. Wees u zich ervan bewust dat een beperking niet altijd zichtbaar is. Bij twijfel kan u het geregistreerde chipnummer van de hond invoeren via de website www.celma.be. Zo weet u meteen of de hond geattesteerd is en binnen mag in uw zaak. Het weigeren van assistentiehonden kan de toegankelijkheid beperken en kan zelfs juridische gevolgen hebben. Via deze link kunt u de wetgeving hierover nalezen.
- Vervolgens is het een grote meerwaarde om de mobiliteit en zelfstandigheid van slechtziende klanten te respecteren. Dit betekent bijvoorbeeld dat u idealiter geen reclameborden of obstakels voor de ingang en gevel van uw zaak plaatst. Duidelijke contrasten en goede verlichting helpen bij de oriëntatie binnen. Het is bovendien aangenaam als iedereen zelfstandig elektronisch kan betalen. Dat kan bijvoorbeeld dankzij een betaalterminal met drukknoppen, waarvan het cijfer vijf een voelbaar bolletje heeft.
- Ten slotte kunt u uw zaak toegankelijker maken via moderne technologieën. Verschillende methodes kunnen navigatie of productinfo aanbieden via de smartphone van de klant. Zo kan een uitbater gekleurde QR-codes aanmaken via Navilens, die klanten via hun camera scannen. Daarnaast bestaan er ook NFC-tags met een chip, die info doorgeven naar de smartphone van de klant als deze dicht gehouden wordt. Een aanvullende ondersteuning is om een grondplan van de winkel aan te bieden via een tactiele en interactieve kaart, zoals Virtuoz, waarmee personen met een visuele beperking zich zelfstandig kunnen bewegen in en rond gebouwen. In 2024 ging de eerste supermarkt in Vlaanderen open die via deze acties en initiatieven het winkelen eenvoudiger maakt voor personen met een visuele beperking. Daardoor worden toegankelijkheid en inclusie voor iedereen mogelijk. We hopen dat meer winkels in de toekomst technologieën zullen integreren.
Staat u er als zaakvoerder voor open om adviezen te krijgen in het structureel toegankelijk maken van uw zaak of adviezen voor een klantvriendelijk onthaal? Dan kunt u terecht bij het Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid Inter, het Vlaamse blinden- en slechtziendenplatform voor inclusie Symfoon of organisaties die ondersteunende diensten aanbieden, zoals Vrienden der Blinden. Neem contact voor advies of een sensibiliserings-sessie via info@inter.vlaanderen, info@symfoon.be of sociale.d@vriendenderblinden.org

Met de campagne “Ongezien welkom” willen we handelaars bewust maken van hun rol in een inclusieve samenleving. Een toegankelijke winkel is een blijk van gastvrijheid en een manier om een breder publiek te bereiken. Bent u zelf een winkeluitbater, dan kunt u een gratis sticker met het symbool van een slechtziende persoon met een witte taststok verkrijgen bij Symfoon en bij Vrienden der Blinden. Door deze sticker op een zichtbare plaats aan de ingang te kleven, geeft u aan als uw zaak toegankelijk is of als u bereid bent om mensen met een visuele beperking te helpen.
Elke kleine stap, betekent een grote meerwaarde en hierin kunt u het verschil maken.
Campagne Ongezien welkom VZW Vrienden Der Blinden in samenwerking met Symfoon
